Azets Logo

8 tips til administrasjonsarbeid for tannleger

Dato

08. apr. 2025

Kategori

Regnskap

Forfatter

Sissel Vassdal
Det er ingen tvil om at administrasjonsarbeidet i en tannklinikk tar mye tid. Dette er også en av årsakene til at enkelte tannleger velger å selge sin tannklinikk tidligere enn planlagt. 
Det er imidlertid noen endringer du kan gjøre for å få en mer effektiv hverdag og økt lønnsomhet. 
Webinar | Effektiv økonomifunksjon for tannklinikker 

1. Ryddige rutiner  

Ryddige rutiner på klinikken bidrar til bedre oversikt, kvalitet og trygghet og kan også bidra til økt lønnsomhet.  
Det er i journalsystemet store deler av regnskapet skjer. Med hensyn til lover og regler er det derfor svært viktig at du har gode og ryddige rutiner på disse oppgavene, både med tanker på lovverket og for den endelige økonomiske og skattemessige rapporteringen. 

2. Prising og analyser journalstatistikk  

Journalstatistikken i Opus gir viktig oversikt over klinikkens honorar per takstkode. Dette bør analyseres både mot klinikkens egen prisliste og mot samarbeidende tannleger i klinikken. Dette er en god rapport for nødvendige økonomiske analyser. Her kan du be din regnskapsfører om råd, dersom du er i tvil om hva du skal se etter.  

3. Styring av timebok  

Effektiv styring av timeboken er viktig, og den som har ansvar for administrasjonsarbeidet må være kjent med disse rutinene. Et hull i timeboken blir fort dyrt for klinikken. 

4. Samarbeidende tannleger  

Det er i dag to samarbeidsformer som er gjeldende. Leieavtale og avtale om salg av tannhelsetjenester. Sistnevnte omtales ofte som kontraktøravtaler og er den mest anvendte samarbeidsformen i dag. 
Vi anbefaler at det gjøres en grundig vurdering av avtalenes innhold og hva som skal inngå i honorargrunnlaget. Her ser vi flere varianter og har klare anbefalinger.
Ta gjerne kontakt med Azets tannlegeteam om du ønsker rådgivning til kontrakt og honorering.  

5. Elektronisk regnskap – EHF  

Papirregnskap betyr på alle måter ekstra administrativt arbeid for klinikken (tannlegen/sekretær). I dette ligger arbeid rundt bilagsmottak, behandling, betaling i nettbank, forsendelse til regnskapsfører og oppbevaring av bilag i 5 år. 
Vi anbefaler alltid et elektronisk regnskap, noe som bidrar til en bedre og mer effektiv hverdag rundt regnskapet i klinikken.                                 

6. Rapporter fra journalsystemet  

Det bør ikke være nødvendig å fysisk kjøre ut rapporter fra journalsystemet, også her kan rapportene lagres og sendes elektronisk. Vi erfarer også at det ofte produseres og sendes for mange og unødvendige rapporter til regnskapsfører.   

7. Digitalt HMS-arbeid  

Dette er dessverre et område som ofte blir glemt eller utsatt, og for noen er det grunnet manuelle systemer. Å innføre et elektronisk HMS-system bidrar til å gjøre dette arbeidet enklere,  mer effektivt og ikke minst hjelper systemet deg å overholde lover og regler. 

8. Deleger administrative oppgaver  

Deleger gjerne de administrative oppgaver til en “administrasjonssekretær”. Dette gir en mer spennende hverdag for sekretær samt at du som tannlege kan bruke tiden din på pasientene dine! 
Husk at gode rutiner og ryddighet er lønnsomt! 

Kontakt oss

Sissel Vassdal

Seniorrådgiver og bransjeansvarlig tannleger