Azets Logo

Starte egen bedrift – dette har de som lykkes til felles

Dato

11. apr. 2025

Kategori

Regnskap

Har du planer om å prøve lykken og starte for deg selv? Å starte egen bedrift handler som regel om en briljant idé.

Ideen er ofte knyttet til den bransjen du selv har erfaring fra. Det er her du ser potensialet for å lykkes. Men arbeidet med ideen er også utfordringen: Både i fasene før, under og etter oppstart, kan selve ideen ta all fokus. I mange tilfeller vil den være altoppslukende. Da er spørsmålet: Er det nok å grunnlegge et selskap basert på en god idé?

10 tips til å starte egen bedrift

  • Klar og tydelig forretningsidé for bedriften 
    Alle økonomiske virksomheter er basert på en forretningsidé. Forretningsidéen innebærer strategiske valg om hvilke markeder man vil betjene og hvilke behov man vil dekke.
  • Private og offentlige støtteordninger ved å starte bedrift 
    (for eksempel Skattefunn og Innovasjon Norge). Dette kan gi kjærkomne bidrag til den daglige driften, særlig når virksomheten er i en oppstartsfase.
  • Gjør deg kjent med lover og regler for virksomheten 
    Det kan være regler og regulasjoner ifht produksjon og/eller salg som du er nødt til å forholde deg til, samt spesifikk formelle krav til selskapsform, skatte- og avgiftsrettslige regler, samt de kravene som stilles til regnskaps- og revisjonsplikt.
  • En gjennomtenkt forretningsplan 
    Denne skal hjelpe deg med å konkretisere forretningsidèen og reisen du er i ferd med å starte. Hvordan skal idèen kommersialiseres? Hvilke mål og strategi har virksomheten? Viser et realistisk budsjett at det er mulig å komme gjennom etableringsfasen?
  • Velg selskapsform på bakgrunn av type virksomhet 
    Dette kan få betydning for muligheten til å hente inn kapital, styresammensetning og muligheten for eierstyring.
  • Gode styremedlemmer og styreprosesser 
    Rekruttering av styremedlemmer handler om å få på plass rett kompetanse, erfaring, tillit og god kjemi. Aksjeloven sier mye om de plikter et styre har og dette krever gode styreprosesser. Det er fullt mulig å bruke profesjonelle aktører med erfaring fra styrearbeid, som f.eks en styresekretær, i virksomheten.
  • Gode avtaler er mye av fundamentet for en virksomhet 
    Avtale mellom eiere og styret, styret og ledelsen, gode og gjennomarbeidet arbeidsavtaler, avtaler mellom selskapet og leverandører/kunder. En god avtale med kundene dine sørger for du kan fakturere uten konflikter.
  • Sørg for å føre regnskap fra dag èn 
    Regnskapet skal føres løpende og alt skal dokumenteres. Betaling av regninger og gode rutiner på fakturering, sikrer likviditeten. God økonomi er en av bærebjelkene i et lønnsomt selskap.
  • Opprett en separat bankkonto for virksomheten 
    Ikke bland næringsvirksomhetens økonomi med din private økonomi. I et AS skal du det, men også i et ENK er dette helt essensielt hvis vi skal kunne forstå kostnader og inntekter i selskapet. Betal alle utgifter i næringen med midler fra næringsvirksomheten.
  • Ha fokus på bedriftens visjoner og målsetninger 
    Hvordan følger du opp målene og strategien i forretningsplanen? Visjoner kan være et viktig virkemiddel og drivkraft for å utvikle organisasjonen og oppnå mål.

Få kontroll på økonomien

I Azets møter vi mange gründere og virksomheter i alle faser av etableringen. Vi har fulgt en rekke selskaper fra den gode ideen helt frem til de har blitt “voksne” og oppnådd suksess. De har ofte én ting til felles: kontroll på økonomien! En god idé kan være gull verdt, men det hjelper lite dersom det ikke er grunnlag for inntjening, vekst og utvikling.
Økonomien i selskapet er selve fundamentet for å lykkes.
Kontroll på økonomien bidrar til at selskapet får god oversikt over reelle, likvide midler. Likviditet handler om å ha nok penger til å betale regninger til forfall. Men likviditet handler om noe enda viktigere: Å ha penger tilgjengelig gjør at du kan investere i videre vekst for selskapet. Alt koster penger, også vekst! Det er enkelt, og det er brutalt. Driver du produksjon, koster det penger å kjøpe inn råvarer slik at varene kan produseres før de selges og pengene kommer inn på konto. Selger du konsulenttjenester, lever du av å selge timer. Det koster penger å selge inn tjenestene dine, for så å levere timene, før du får fakturert. Får du flere oppdrag som skal leveres samtidig, koster det penger å leie inn eller ansette nye medarbeidere. Driver du restaurant, vil husleie, varekostnader og lønnskostnader alltid være der. Selv om du kan styre mange av kostnadene kan variasjoner i løpet av uken og året, skape utfordringer med likviditeten.
Få hjelp til å starte firma - våre rådgivere hjelper deg med etablering
Blogg | Dette må du vite om likviditet og vekst

Sett opp regnskapet riktig fra dag én

I en tidlig fase i etableringen bør økonomien settes i system. Dette kan selvsagt være utfordrende når de fleste av døgnets 24 timer går med til å selge og utvikle ideen. Det høres enkelt ut å betale regninger, sende faktura og betale skatt og moms, men det er noe helt annet i en hektisk hverdag når alle spørsmålene dukker opp og alt man ønsker å gjøre skal finansieres.
En god regnskapsfører er kanskje den beste partneren du kan ha i en oppstartsfase.
En dyktig regnskapsfører gir deg full kontroll på økonomien, og frigjør tid som du kan bruke på videreutvikling av idé og konsept. Du får hjelp til å finne riktig selskapsform, og å etablere en god flyt med godkjenning, kontroll og betaling av regninger. Videre får du hjelp til innbetaling av moms og skatt, slik at dette blir riktig og tilgang til gode rapporter. Settes ting opp riktig fra dag én, kan du senke skuldrene og konsentrere deg om salg og vekst. Når veksten kommer, er kontroll på økonomien gull verdt.
Webinar | Hvordan lese regnskap for ikke-økonomer
Få regnskapshjelp og ta enda bedre beslutninger
Blogg | Hvorfor endre fra ENK til AS?
Få hjelp til skattefri omdanning til AS